Najboljša naložba v otroka

Kaj je ta naložba, se sprašujete? Šport, pravi ugledni športni psiholog Matej Tušak, ki je za Obraze predstavil številne prednosti gibanja za otroke.

Ljubljana, 5. november

Aktivno športno življenje ima po številnih raziskavah pomembno vlogo pri razvoju otrok. S tem se zagotovo strinjate, kajne?

Naložba v šport je največja popotnica, ki jo starši lahko ponudijo svojemu otroku. Z vzgojo skozi šport veliko pridobijo oboji, tako otroci kot tudi starši. S športom pozitivno vplivamo na razvoj, gibanje in ne nazadnje tudi na grajenje pozitivne samopodobe. Gibanje je osnova za zdravo življenje in je prvi temelj, ki ga moramo zgraditi v zgodnji mladosti. Starši morajo ozavestiti, da je šport naložba v vzgojo, da se otrok ne vpisuje na šport zato, da bo svetovni prvak ali profesionalni športnik, ampak da bo usvojil zdrave navade, ki bodo najboljša popotnica za vse življenje.

Kaj konkretno pridobijo otroci?

Otroci, ki se ukvarjajo s športom, se morajo naučiti veliko stvari. Prva je zagotovo obvladovanje časa, ker morajo poleg šolskih obveznosti imeti na voljo še nekaj ur za šport, torej se morajo že zgodaj naučiti organiziranja in obvladovanja časa. Poleg tega se otrok s športom nauči dosegati zastavljene cilje, sodelovati v ekipi in odzvati se v stresnih okoliščinah. Otroci so danes izrazito razvajeni, v športu pa se morajo naučiti prilagajati. Gibanje pripomore tudi k razvoju koordinacije, pomaga preprečevati in nadzirati občutke strahu, pomaga graditi samozavest, ustvarja medsebojne odnose in pomaga pri vključevanju v družbo. Ti pozitivni učinki otrokom pomagajo pri premagovanju stresa, tekmovalnosti in sedečem življenjskem slogu, ki je danes zelo pogost.

Telesna vadba vpliva tudi na otrokovo samopodobo ...

Redno in zadostno gibanje vpliva na celostni razvoj. Pri otroku, ki se bo redno in dovolj gibal, bo to pozitivno vplivalo na razvoj in zdravje kosti in sklepov, mišic, motoričnih sposobnosti. Če otrok obvlada svoje telo, bo s podobo svojega telesa zadovoljen, in to bo pozitivno vplivalo na njegovo samozavest in tudi na njegovo samopodobo. Otrok, ki bo precej gibalno aktiven, se bo prek tega tudi naučil, da so za doseganje uspeha potrebni odločnost, disciplina in odrekanje. Telesna dejavnost pozitivno vpliva tudi na razvoj kognitivnih sposobnosti. Otroci, ki se dovolj gibajo, lažje pomnijo, lažje sledijo pouku in imajo boljšo sposobnost koncentracije.

Kdaj je pravi čas za začetek načrtovane telesne dejavnosti pri otroku?

Gibanje je naravna danost vseh nas. Otroci se gibajo že od vsega začetka, ko se začnejo premikati. Že malčki se od 6. meseca lahko vključujejo v različne dejavnosti, najprej skupaj s starši, pozneje sami. Pomembno je, da otroci preizkusijo različne dejavnosti, se veliko gibajo in se čim manj zadržujejo v domovih in obkroženi s sodobno tehnologijo.

Kako motivirati mlade za vadbo? Vsi otroci ji namreč niso naklonjeni.

Odgovor je zelo preprost, otroka je najlažje motivirati z zgledom. Če starši v svojo dnevno rutino vključujejo šport, bodo enako želeli tudi otroci. Med 7. in 12. letom so starši vzorniki svojih otrok. Če starši tečejo, kolesarijo, hodijo v gozd in hribe bodo enako želeli otroci. In če jih že zgodaj vključimo v šport, bo ta postal življenjski slog. Pozneje, ko bodo odrasli, bodo sami iskali možnosti za aktivno preživljanje prostega časa.

Koliko športnih dejavnosti je še dovolj in kdaj jih je preveč?

Za otroka mora biti šport zabava in ne nekaj, kar ga dela utrujenega. To je zelo individualno. Vsak otrok je drugačen, zato moramo starši prepoznati, kaj ustreza našemu otroku. Nekateri otroci lahko trenirajo vsak dan, po več ur, pa jim to ustreza, saj športa ne jemljejo kot obveznosti, ampak kot zabavo. Nekaterim pa je že dvakrat na teden po eno uro preveč zaradi vseh drugih obveznosti, ki jih imajo. Če je otrok videti v redu, če ni preutrujen, če se vede kot sicer, potem je zagotovo na pravi poti. Dovolite mu, da sam izrazi, koliko dejavnosti je dovolj.

Kako uspešno izbrati primerno vadbo?

V zgodnji fazi otrokovega razvoja je najpomembnejše, da otrok spozna različne možnosti gibanja in športa. Pozneje, ko gre otrok v šolo, pa mu starši omogočite spoznavanje različnih športov. V šoli je navadno na voljo več interesnih dejavnosti, številne med njimi niso plačljive in so odlično okolje za spoznavanje različnih športnih dejavnosti. Otrok naj se odloči, v čem bi se želel preizkusiti, starši pa naj ga spodbujajo. Če otroku izbrana aktivnost na začetku ne ugaja, ne skrbite – določite časovni okvir, recimo dva meseca, ko mora obiskovati to aktivnost. Če mu po tem času še vedno ne bo všeč, se lahko odloči za drug šport, veljajo pa naj enaka pravila.

Menite, da so starši dovolj seznanjeni s pomenom telesne aktivnosti za zdrav razvoj otroka?

So. Bi pa poudaril težavo, ki jo opažam v zadnjih letih. Sodobni starši se vse bolj zavedajo, kako pomemben je zdrav življenjski slog, kako pomembna je prehrana in kakšne prednosti ima telesna vadba v življenju otrok. So zelo zavzeti in otroke vozijo na številne dejavnosti (to velja predvsem za urbana mestna središča), medtem pa pozabijo nase. Ko je otrok na vadbi, ga čakajo v kakšnem lokalu ali počnejo kaj za službo. Starši skrbijo za otrokovo vadbo, otrokovo prehrano, pri vsem tem organiziranju pa jim zmanjkuje časa zase. Največkrat je vse skupaj še dodatno povezano s stresom. Odlična rešitev za omenjeno težavo bi bila, če bi bili starši med tem, ko čakajo na otroka, tudi sami telesno dejavni.

Kakšen je danes zdrav življenjski slog po mnenju športnega psihologa?

Danes se ves svet ukvarja z zdravim življenjem. Zdrav življenjski slog postaja vse večja vrednota sodobne civilizacije. Temelja tovrstnega sloga sta seveda uravnotežena prehrana in telesna dejavnost, in čeprav sta najbolj slavna, še zdaleč nista osamljena. Enako pomembni kot prehrana in vadba so seveda tudi drugi dejavniki, med katerimi so, če naštejemo le nekatere, reševanje stresa, kakovosten spanec, umirjanje … Zelo pomembno vlogo pri zdravem življenjskem slogu igra psihološka plat – kako se ob vsem tem počutimo. Če se uravnoteženo prehranjujemo, vsak dan tečemo, ob vsem tem pa smo sila nesrečni in posledično zoprni, nismo naredili ničesar, prej nasprotno. Sreča je zagotovo eden od temeljev, o katerem bi morali večkrat razmišljati. Kot dobro prakso bi omenil Združene arabske emirate (ZAE), kjer so ustanovili ministrstvo za srečo, ki se ukvarja s projekti in programi za povečevanje sreče. In če tu sklenemo krog, ne moremo mimo zdravja, to je seveda najpomembnejša vrednota, da se počutimo srečne. Zdrav življenjski slog je, če torej potegnemo ločnice, ravnotežje med biološkimi, gibalnimi, doživljajskimi in prehranjevalnimi dejavniki, ki so del celote vsakega posameznika.

Kaj pa na državni ravni: je dovolj spodbud, ki bi imele pozitiven vpliv na aktiven življenjski slog?

V osnovni šoli imamo razmeroma dober sistem vključevanja otrok v športno vzgojo, vendar je to premalo, da bi otrok razvil pravilen odnos do telesne vadbe za vse življenje. V zadnjem času, ko postaja zdrav življenjski slog vse bolj priljubljen, pa se vrstijo poskusi različnih ustanov in podjetij, da bi prispevali k takšnemu življenju. Sem podpornik vseslovenskega gibanja Združimo korake, v katerem dm v sodelovanju s partnerji in podporniki ozavešča o pomembnosti uravnoteženega prehranjevanja otrok in spodbuja k aktivnemu življenjskemu slogu vse Slovence in Slovenke. In čeprav je akcija nastala pod taktirko trgovskega podjetja, tu ne gre le za marketing, saj gre za podjetje, ki je veliko naredilo za priljubljenost gibanja v naši državi. Spomnimo se teka, ki bo prihodnje leto praznoval 15 let in ki je pravi vseslovenski ženski tekaški praznik. Z začetkom kampanje se je veliko žensk, ki nikoli niso razmišljale o teku, odločilo za tovrstno telesno dejavnost. Nimam v spominu, da bi takšen podvig že kdaj uspel kateremu od podjetij. Zdaj so si podobno zastavili z otroki: uravnotežena prehrana, koraki, telesna vadba in nasmehi. Resnično upam, da bo gibanje dobilo svoj prostor v našem prostoru in bo postalo tradicionalno.

OSEBNA IZKAZNICA

Matej Tušak je profesor na Fakulteti za šport, kjer predava občo psihologijo in psihologijo športa. Predava tudi na številnih drugih slovenskih univerzah in fakultetah kot gostujoči predavatelj. Občasno predava na tujih fakultetah v Zagrebu, Trstu, Celovcu, Mostarju, Splitu, Sarajevu in Skopju. Zagotovo je najbolj znan športni psiholog, ki je številnim športnikom pomagal do vrhunskih rezultatov. Izkušnje, ki jih je dobil pri delu s športniki, prenaša na druge ljudi in v drugačna okolja. Ukvarja se s svetovanjem posameznikom in podjetjem z vsakdanjimi težavami in skupaj z njimi išče pot do uspeha. Svoje znanje je strnil v številnih knjigah in objavil več kot 400 znanstvenih in strokovnih člankov.